top of page
  • Writer's pictureSabína Pósová

Akné – nepriateľ krásy

Updated: Apr 4, 2020

,,Jedného dňa v našom živote nastane akýsi zlom, kedy sa etapy v ňom menia, meníme sa my, naše vlastnosti a tiež naše telo. To by sa dalo prirovnať k obdobiu dospievania, ku ktorému nevylúčene patrí aj akné. Tento nepríjemný problém teenegerov a dokonca niektorých dospelých na prvý pohľad pôsobí nevinne, no dokáže spôsobiť veľa nepríjemností. Sama som to zažila na vlastnej koži. Rada by som ťa previedla mojím príbehom s akné a dala ti pár rád, ako sa ho zbaviť. Tak poďme na to!“

Začala by som asi tým, že sa snažím s akné bojovať už niekoľko rokov a nie vždy to bolo a je úspešné. Preto v tomto článku nehľadaj odpoveď na to, ako sa ho hneď zbaviť. Je to proces, ktorý trvá hrozne dlho, no ja ti rada prezradím, ako ho urýchliť. Akné sa u mňa po prvý krát zjavilo práve v období dospievania. Začalo sa to nevinnými a nie až tak nápadnými pupákmi, až sa to postupom času zmenilo na podkožné a zapálené pupáky, ktoré nie len, že boleli ale aj svrbeli na pokožke. V tej dobe som prestala mať rada svoj výzor. Samú seba som nepovažovala za peknú, priam naopak. Tieto nedokonalosti som sa snažila zakrývať pod hrubou vrstvou make-upu, čo mi dvakrát nepomáhalo. Nielen, že akné bolo viac vidieť, pokožka mi nedýchala ale aj sa viac rozširovalo. Moje sebavedomie sa dostalo na nulu a vždy, keď som si už myslela, že mi niečo pomohlo zbaviť sa tohto nepriateľa krásy, opäť som sa trápila nad tým, ako vyzerám. Začalo si to dosť všímať aj okolie, niektorí sa smiali, iný sa mi zase snažili pomôcť, no ja som v sebe stále videla tú chodiacu obludu. Pri pohľade do zrkadla mi stekali po lícach slzy plné zúfalstva, pretože som už nevedela, čo robiť. Skúšala som rôzne lieky, dokonca aj ten najsilnejší s názvom ROACUTAN.

Sama teraz priznávam, že bolo obrovskou chybou ho užívať. Pýtaš sa prečo? Aby som ťa uviedla do obrazu, tento liek mal viac vedľajších účinkov, ako tých, ktoré mi mali pomôcť. Zanechal ich vo mne veľa v podobe silných bolestí žalúdka, psychických výkyvov a mnoho ďalších vecí. A aj keď mi pomohol zbaviť sa akné, až teraz spätne si uvedomujem, že som ho nemala brať. Až teraz si uvedomujem, ako moc som túžila byť krásna a ako moc to pre mňa znamenalo. A teraz? Nechápem, ako mi mohla byť krása prednejšia ako zdravie. Teraz som nesmierne vďačná, že som to pochopila. Viem, že krása nie je všetko, zdravie je to najdôležitejšie a to si pamätaj! Nikto na svete nie je škaredý. Každý má v sebe aspoň kúsok krásy, tak sa netráp nad tým, ako vyzeráš. Na svete je strašne veľké množstvo ľudí s akné, nemáš dôvod, prečo sa za neho hanbiť. Uvedom si, že to je časť teba, no nie je to tá časť, ktorá bude s tebou navždy a aj keby, akné ťa nerobí škaredým človekom. Poznám veľa ľudí, ktorým akné svedčí. Možno si povieš, že táram blbosti, ale pravdou je, že si ich bez neho neviem moc predstaviť. Pripomína mi to pehy. Veľa ľudí ich má, no nechce ich mať a zase tí, ktorí ich nemajú ich mať chcú a preto si ich napríklad dokresľujú. Povedzme si pravdu, väčšina z nás chce to čo nemá. Patrí to proste k nám. Viem, že akné nikto asi mať nechce ale keď už ho má, musí s ním bojovať. A aj keď je niekedy ťažké vyrovnať sa s tým, čo možno máme alebo nie, sú to veci, ktoré k nám patria a mali by sme si ich vážiť.

Vieš, hoci som pred chvíľou spomenula, že som sa konečne zbavila akné, nebolo to tak úplne, pretože po roku sa na mojej pleti opäť začalo tvoriť. Bolo to vlastne teraz nedávno. Nebudem ťa klamať, dosť ma to zamrzelo, hlavne preto, že už som si myslela, že mám konečne pokoj. Hlavne po tom všetkom, čo som si kvôli nemu pretrpela. No nemám. Ale rozhodla som sa neopakovať svoju chybu už po druhý krát a aj keď mi kožná lekárka opäť odporúčala ten hrozný liek, hneď som ho odmietla. Povedala som si, že už nebudem dávať do popredia krásu pred zdravím, že určite musí existovať aj iná možnosť, ako sa ho zbaviť. Jasné, že tá iná alternatíva, ako liečiť moje akné bola možná a tak som začala používať rôzne krémy, ako napríklad ECLARAN, neskôr DUAC (ktorý mi asi pomohol najviac ale je tvorený na antibiotickej báze, čo znamená, že sa nemôže užívať dlho) a teraz po novom používam ACNATAC (na tvár) a AKNEROXID (na chrbát). Tým ti chcem povedať, že sa zbytočne nehrň slepo hneď po prvej alternatíve, ale hľadaj aj ostatné. Vždy si vyber tú, ktorá ti bude najviac sedieť. Nevýhodou a zároveň aj výhodou je, že tieto krémy, môžeš dostať len na predpis. To znamená, že ak máš akné, určite neváhaj a skoč ku kožnej. Tá ti odporučí tiež vhodnú kozmetiku a poradí ti pri liečebnom postupe. Asi ťa sklamem, ale na zbavenie akné, ti nepomôžu len tieto krémy. Musíš sa aj starať o svoju pleť. Ja už niekoľko rokov obľubujem značku GARNIER. Veľmi vyhovuje mojej pleti a taktiež mi pomáha pri akné. Radím ti, aby si si ráno a večer čistil/a pleť alebo teda oblasti akné, práve kozmetikou, ktorá ti bude najviac vyhovovať. Môže sa tiež stať, že ti bude vyhovovať až po čase. Ja mám najradšej čistiace gély, ktoré tiež rovno slúžia aj na odličovanie a tiež masky a peelingy. Jasné, že tie si môžeš vyrobiť aj doma z obyčajných surovín za použitia medu, cukru a kokosového oleja. Myslím, že to bude mať rovnaký efekt.

Ďalej by som ti určite chcela odporučiť kozmetičku. Áno, je to bolestivá alternatíva, ale má dosť veľký efekt. Tak sa neboj a choď do toho. Myslím, že táto bolesť bude najmenšia z tých, ktoré si doposiaľ zažil/a. Pomôcť ti môže aj zdravšie stravovanie. Neznamená to, že teraz musíš držať nejaké diéty, ale že do svojho jedálnička vsunieš veľa ovocia, zeleniny a uvidíš, že to bude lepšie. Tiež dosť pomáha, keď začneš piť viac čistej vody alebo vody s citrónom. Pri tomto procese sa tvoje telo prečisťuje, čo znamená, že aj tvoja pleť s nedokonalosťami. Keď máš akné, snaž sa čo najmenej dotýkať tváre, pretože si na ňu môžeš zaniesť ešte viac nečistôt, čo spôsobí jej zhoršenie. Aj s takýmto tvrdením sa môžeš stretnúť a môžem ťa ubezpečiť, je pravdivé.

Ak sa maľuješ, odporúčam ti, aby si si často čistila štetce, pretože na nich sa usádza dosť veľké množstvo baktérií, ktoré by sa mohli viac a viac roznášať. Ja som sa teraz, ako sa mi vrátilo akné, začala viac maľovať ale potom mi to prišlo až prehnané, a bála som sa, že si budem len zbytočne upchávať póry. Preto som sa rozhodla, že si kúpim make-up, ktorý bude zároveň liečiť. Veľmi ma potešilo, že také niečo vlastní aj moja obľúbená značka GARNIER, a tak som neváhala, kúpila to a neviem sa vynachváliť. Od make-upu síce nemôžeš žiadať nejaké extrémne krytie, pretože je jemný, no veľké plus, je, že naozaj funguje, je ľahký, vyzerá prirodzene a lieči. Určite ho budem používať ešte dlhú dobu. Tým ti chcem aj poradiť, aby si vyskúšala podobnú alternatívu alebo zmenila ťažké make-upy za bio alebo prírodnejšie. Výsledok zlepšenia uvidíš už po pár dňoch, čo je podľa mňa super. Ak sa pýtaš, či sa opäť cítim zle z môjho výzoru, odpoveď je áno, ale menej. Sú dni, kedy sa do zrkadla pozerám s pocitom nenávisti a sú dni, kedy mi to je jedno. Som rada, že čím ďalej tým viac sa objavujú dni, kedy svoje akné tak neriešim a začínam mať rada samú seba. Pretože to je tiež veľmi dôležité. Pamätaj si, že akné ťa nemôže a nedokáže ovládnuť! Nedokonalosti, ktoré máš, ťa robia dokonalým/dokonalou! Nehambi sa za to, kto si! Ani za to, ako vyzeráš, pretože to si TY!

Na záver by som sa ti chcela poďakovať, že si. Tvoja existencia na tomto svete je veľmi dôležitá. A aj keď ťa trápi akné, tak ako mňa, skús nevešať hneď hlavu. Spolu to zvládneme, veď nie sme predsa žiadne nuly a taká blbosť nás len tak neovládne. Čo na to hovoríš? Ideš do toho? Prajem ti krásny zvyšok dňa. Nevzdávaj sa, bojuj a usmievaj sa a uvidíš, všetko bude hneď lepšie. S láskou Sabi.

52 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page