top of page
  • Writer's pictureSabína Pósová

Láska je láska

,,Láska je krásna, má mnoho podôb. Je tajomná a predsa predvídateľná. Je bolestivá, no najkrajším a najúčinnejším liekom na všetko. Láska ja to, čo nás všetkých spája a v čom denno-denne žijeme. Je to, s čím sa ráno zobúdzame a v noci zatvárame oči.“



Ak si zavítal/a na tento článok po prečítaní prvého partu (ak nie, bež to napraviť), určite vieš, ako je láska pre nás ľudí veľmi dôležitá. Že má mnoho podôb a každý ju vníma inak. To či milujeme a či nie, vieme len my. Vieš to len ty, či ja. Až samotné gestá, ktoré prezentujeme navonok dokazujú našu náklonnosť ku druhej osobe. Samozrejme nikto nám priamo do srdca nevidí. Nikto nevie ako veľmi ľúbiš a či vlastne naozaj ľúbiš. V tom je to čaro lásky. Veriť si a prijať aj chyby toho druhého. Preto by sa ostatní ľudia nemali starať do lásky a celkovo do vzťahu tých druhých. Iné je poradiť a iné iba kritizovať. Vtedy nastáva v hlave milencov akési bludisko otáznikov o tom, či to má naozaj vôbec zmysel a čo ak majú druhí pravdu. Možno aj toto je dôvodom prečo sa veľa ľudí rozchádza a opäť schádza. Dôležité je si uvedomiť, že ak sa majú dvaja ľudia radi, ich láska je medzi nimi DVOMI. (Samozrejme ten kto je veriaci vkladá do vzťahu aj Boha.) Na tom nie je vôbec nič zlé. Zlé je to, ak si do vzťahu necháme stále len hovoriť od iných. Neriadime sa vlastným srdcom a tým ,čo chceme. Ako má vlastne takýto vzťah fungovať?

Často krát sa stáva, že láska začína úplne nevinným priateľstvom a až po pár stretnutiach vyvrcholí do krásneho vzťahu. A myslím, že tak by to malo aj byť. Samozrejme, ako som už spomínala v predošlom článku, každý z nás je iný. Každý si akosi „prispôsobuje“ vzťah a priebeh vzťahu podľa konkrétnych osôb a konkrétneho samotného vzťahu s osobou. Samozrejme že napríklad dvom introvertom bude asi dlhšie trvať kým sa ako tak spoznajú a prejavia si lásku. Ale na tom nie je vôbec nič zlé. Rovnako extroverti, hoci sú výrečnejší a cítia sa lepšie v spoločnosti, nemusia hneď vhupnúť silou mocou do vzťahu. Ide aj o to, ako dlho sa s konkrétnou osobou poznáš. Neviem či by si sa cítil/a dvakrát isto a komfortne keby si nájdeš lásku v príbehu 24 hodín a nevieš o tej svojej druhej polovičke takmer nič. Nakoniec zistíš, že to je nejaký kriminálnik :D (to bol iba vtip a ber ho s rezervou prosím, chcela som len odľahčiť situáciu). Snáď si pochopil/a čo som tým chcela povedať.


Každá láska má istý priebeh. Osobne si myslím, že na to, aby láska vo vzťahu dlho vydržala musíme dopriať tomuto procesu určitý čas. Akoby nechať všetko istým spôsobom tak a žiť svoj život ako doteraz. Spoznávať toho človeka, pomaly sa mu otvárať (ale naozaj pomaly) a až po určitej dobe začať s ním niečo ako vzťah. Mysli na to, že je veľmi krehký, preto s ním treba opatrne a pomaly narábať už od začiatku. Predstav si to asi na takomto príklade. Je chlapec/dievča ktorý/é sa ti veľmi páči a začínate spolu niečo riešiť. Určite nebudeš na začiatku vzťahu ukazovať svoje „negatíva“ alebo veci, ktoré by mohli danú osobu od teba odohnať. Pri prvom rande alebo aj celkovo prvých stretnutiach sa snažíme vytvoriť prvý dojem v čom najlepšom svetle. Až po určitých mesiacoch, rokoch začíname zisťovať ,že tá druhá polovička má aj nejaké tie negatíva ale tu už je otázne, či ich prehliadneme, prijmeme alebo vďaka nim ukončíme vzťah. To je presne ten proces alebo fáza, ktorú prežívame po zamilovaní sa. To čo je z týchto variant najlepšie si musíš vyhodnotiť ty. Vtedy zistíš že to má s tou osobou zmysel ak spolu prekonáte túto fázu a presuniete všetky negatíva na akceptované. Vtedy si môžeš byť istý/á , že ťa druhá polovička miluje aj so všetkým naokolo. A nie je to len tak naoko láska. Tak a ako teda zistíš, že naozaj miluješ?



Naozaj milujem vtedy, ak sa ráno zobudím a myslím na neho, večer zaspávam a myslím na neho, keď mi je smutno, myslím na neho, keď sa chcem podeliť o radosť, prvý ma napadne on, komu to chcem povedať. Ak ho mám na mysli 24/7. Čo aj mám, haha. – Katarzee


,,Mám vždy taký divný pocit v žalúdku pri tej osobe a začnem sa zajakávať/stratím reč.“ – M.B.


,,Keď nevieš prestať na toho človeka myslieť celý deň mal by si navštíviť psychiatra / je to láska.“ - Peťa


,,Cítim sa pri tom človeku tak, ako pri nikom inom.“ – N.M.


,,Milovanie toho druhého musíš naozaj cítiť.“


,,Tak cítiš také to spojenie, od nejakého momentu vie, že to tak cítiš.“ – Petra

,,Neopísateľný vnútorný pocit.“


,,Keď mi je jeho šťastie prednejšie ako to moje.“


Dosť často....dosť často si na neho spomínam a prestanem vnímať okolitý svet. Čakám kým mi napíše atď, je toho naozaj moc.


Ak sa medzi sebou navzájom ľúbite, aj napriek zlým vlastnostiam toho druhého. A ste odhodlaní jeden druhého podržať v najťažších chvíľach. – Viliam


,,Keď vidím jeho, tak som najšťastnejšia na svete.“


,,Keď som s ním a cítim, že už nič viac nepotrebujem. Lebo mám všetko, čo som kedy chcela.“


,,Keď pri každej jednej veci myslím na neho alebo si spomeniem pri všetkom na neho.“


Nádherné názory. Každý vnímame svoju lásku určitou formou. Do popredia vkladáme veci, ktoré možno sami vyžadujeme od partnera. A možno tu tak nastáva otázka. Je vôbec správne niečo očakávať od vzťahu? Myslím si, že z aspoň malinkej časti, každý z nás niečo očakáva. Minimálne lásku. Tieto naše očakávania väčšinou zbierame a triedime podľa skúseností, ktoré máme. Ak už si napríklad niekedy bol/a vo vzťahu, budeš mať možno iné nároky a požiadavky ako človek, ktorý sa pripravuje len na prvý oficiálny vzťah. Je to ale bežná vec. Skúsenosťami si triedime najmä to, čo sami chceme. Ja som vďaka predošlým vzťahom zistila kto vlastne som a čo chcem. Čo ma robí vo vzťahu šťastnou a čo mi príde úplne zlé. Samozrejme nemôžeš teraz očakávať, že hneď na druhý krát nájdeš ideálneho partnera/partnerku podľa svojich predstáv. Môže sa tak stať, dokonca aj na prvý krát ale nie je to pravidlom. Dôležité je, ako som už hovorila, komunikácia. Tá je takým kľúčom ku všetkému. Pomôže nám lepšie spoznať človeka, vidieť jeho prezentovanie sa a vlastnosti ,a najmä nám pomôže vyriešiť mnoho problémov. Takže očakávať niečo od vzťahu je jedna vec ale riadiť sa tými očakávaniami je už vec druhá. Nemôžeš chcieť po človeku, ktorý je utiahnutý, aby zabával všetkých tvojich kamošov a podobne. Ak ti nepasuje čoby len jedna nezávažná vec na človeku, po ktorom túžiš, tak si vyhral/a. Pretože, nikdy nenájdeme úplne ideálneho partnera. Pretože ani my nie sme bez chyby a to je potrebné si uvedomiť. Aké veci najčastejšie očakávame?


Očakávam aby mi bol človek verný, bol tu, keď ho potrebujem, no chápal aj to, keď práve chcem byť sama. Aby ma ľúbil takú aká som a nechcel on mňa ani ja jeho zmeniť, a ľúbiť sa aj s chybami. – Katarzee


„Dôveru.“ - Dominik


„Porozumenie a lásku.“


„Že keď už som v ňom tak sa nerozpadne po týždni a osoba to myslí úprimne.“ – M.B.


„Oporu, dôveru, šťastie, dobrodružstvo, úprimnosť.“ - Peťa


,,To je podľa mňa individuálne ale ja dôveru a pochopenie, podporu.“ – Petra


„Lojálnosť, najlepšie kamarátstvo, vášeň, lásku, úprimnosť.“


„Pochopenie, obojstrannú lásku, dôveru.“


,,Ja osobne radšej od vzťahu neočakávam nič. Čo má prísť príde.“ - Viliam


,,Že si budeme pomáhať, podporovať, blázniť sa spolu ako deti, užívať si každý deň a ľúbiť sa.“



Sama z vlastnej skúsenosti môžem podotknúť, že naše očakávania súvisia aj s tým ,ako ďaleko od seba sme. Ak máš partnera vo veľkej blízkosti a vidíte sa takmer každý deň, určite budeš chcieť od neho dôveru ale tým, že o ňom budeš vedieť takmer 24/7, požaduješ jej menej ako páriky, ktoré sú od seba ďaleko. Samozrejme to už je opäť na inú debatu. Ale predsa len načrtnem to, že ak partnerovi, ktorý býva od teba aj niekoľko desiatok kilometrov dôveruješ a on dôveru tebe, netreba všetko zveličovať a stále ho kontolovať. Ono je to naozaj náročná skúška vzťahu, ale ak ju spolu prekonáte, je to obrovské plus do vašej budúcnosti a najmä v raste dôvery.

Keď si človek predstaví si lásku, nahromadí sa mu kopec šťastia a pekných momentov. Ide o to, že ak máme krásny vzťah, takmer „bezproblémový“, všetky chvíle v ňom sú pre nás čarovné a robia nám radosť. Ja sama milujem každú jednu chvíľu s mojím frajerom. Je to pre mňa skrášlenie nie len aktuálneho dňa ale celého života. Pri ňom prestávam vnímať svoju minulosť a úprimne sa teším na budúcnosť. Myslím si, že nech už sme s partnerom akokoľvek dlho, aj niekoľko ročné páry sa môžu do seba opätovne zamilovať. Ja to tak mám asi tiež :D. Začala som si to uvedomovať nedávno. To, že som s mojím frajerom v podstate raz do týždňa/niekedy celý víkend a niekedy vôbec počas týždňa, je pre mňa vzácne každé jedno stretnutie . A čím viac som s ním, tým viac ho ľúbim. Toto jeden z veľmi veľa momentov, ktorý ma robí šťastnou. A čo robí šťastných ostatných ľudí?


Šťastnou ma robí myšlienka, že s niekým, môžem zdieľať svet. Čokoľvek sa udeje, mám niekoho o koho sa môžem oprieť a povedať mu čokoľvek. Najviac šťastná som keď mám pri sebe takú oporu a ochranu. –Katarzeee


Spoločné okamihy - Dominik


,,Nemám vzťah.“ :D


,,Úplné maličkosti – objatie, chytenie za ruku, bozk, proste čas strávený s osobou.“ – M.B.


Že si môžeme povedať takmer všetko, že sme spolu aj keď sme od seba xy kilometrov. -Peťa


,,Objatia, bozky, spoločné modlitby.“ – Kajuš


,,Keď som s ním alebo nejaké maličkosti a prekvapenie z jeho strany.“– Petra

,,On, všetko čo spraví, čo sa mi s ním prihodí, aký je.“


,,Pocit vernosti a nekonečnej lásky.“


Všetko...ale hlavne tá osoba a už len to, že je tá osoba šťastná a vôbec, že je šťastná so mnou?


Samotný vzťah. Že mám niekoho kto tu pre mňa bol, je a bude. –Viliam


On. Jeho smiech. Chémia medzi nami. Chvíle s ním.


Keď ma objíme, dá mi pusu a povie „ľúbim ťa“.


,,Láska, dôvera, pozornosť.“

Tak a teraz by som sa rada presunula k poslednej časti tohto článku. Každý asi vie, že okrem vzťahu existuje aj priateľstvo s výhodami. Ak mám byť úprimná, tohoto typu ani nie že vzťahu si moc nezastávam. Samozrejme, nemám proti nemu nič, nech si každý robí čo chce ale skôr si myslím, že takzvané „výhody“, ktoré sú v tomto priateľstve majú platiť hlavne vo vzťahu. Sama si neviem predstaviť, že by som bozkávala všetkých mojich kamarátov alebo aj len jedného a podobne. Vieš na čo tým narážam? Myslím si, že vzťah je práve v tomto krásny a čarovný, že tým ako spoznávame samotného človeka a psychiku, až v určitej fáze prejdeme na skúmanie aj fyzickej stránky. Začneme si všímať nie len postoje ale aj telo nášho partnera. samozrejme všetko to je úplne bežný, biologický proces, za ktorý by sa nemal nikto hanbiť. Preto si myslím, že toto všetko patrí do vzťahu.



Má to akoby svoju postupnosť, ktorá je samozrejme v dnešnej dobe často preskakovaná alebo skrátená ale je na partneroch kedy si odhalia svoju intimitu a kedy začnú robiť aj ďalšie kroky vo svojom vzťahu. Opäť to nezávisí len na jednom z nich ale na oboch. Preto ja si zastávam toho, že na niektoré veci je treba ísť pomaly. Napríklad práve v tejto intimite sme veľmi často zranení ako ľudia. Pretože je to niečo, čo len tak neukazujeme svetu. (áno existujú aj výnimky). Ale ak je to niečo čo si na sebe reálne vážime, musíme si to nechať v hlave prejsť. Musíme sa najskôr prijať my a až potom tento náš dar vedieť krásne darovať aj svojmu partnerovi. To kedy príde ten správny čas vieš iba ty. Nikto iný ti to nemôže vyhovoriť, či nanútiť ťa. Ani tvoj partner/partnerka. A rovnako je dôležité si uvedomiť aj riziko. Ak už sa odhodláš pre daný krok, je dôležité aby si vedel/a žiť s tým, ak sa náhodou vaše partnerstvo časom rozpadne. Aby si vedel/a žiť s tým, že to bol práve ten človek, ktorému si odovzdal/a obrovskú časť seba. A nehovorím teraz len o tej fyzickej/ intímnej stránke ale aj po psychickej. O otvorenosti a dôvere. O súkromí a veciach, ktoré len tak niekomu nepovieš. Čo na to hovoríš ty a ostatní? Chceli by mať radšej vzťah či priateľstvo s výhodami?


Dlho som kamarátstvo s výhodami brala ako niečo zlé, že preboha ako niekto môže takto fungovať? Ale časom zisťujem, že niekomu to možno tak vyhovuje, ak sa človek nechce viazať a potrebuje len orgazmus, čo je proste biológia, za ktorej potrebu nikto nemôže ale osobne mám radšej vážny vzťah, ako výhody, či také 2týždňovky. – Katarzee


,,Vzťah na 100000%“ - N.M.


,,Vzťah“ - Dominik


,,Asi skôr vzťah.“ – M.B.


,,Vzťah“ - Peťa


,,Vzťah/kamarátstvo s výhodami keď sú obidvaja nezadaní a chcú to obaja.“

,,Nooo, ako s kým....momentálne radšej kamaráta s výhodami“ :D. – Petra

,,Vzťah je lepší a je tam istota.“ – Kajuš

,,100% vzťah“


,,Jednoznačne vzťah“


,,vzťah.“


,,Neviem, je to skôr podľa osoby ale keďže ja som momentálne viac na fvb tak skôr to.“


,,Určite vzťah.“


,,Niekedy som bola za kamarátstvo, ale teraz keď viem aké je to byť milovaná, tak nie.“


,,Vzťah.“


,,Určite vzťah.“ -Viliam


Ďakujem za všetky krásne odpovede. Veľmi si vážim, že sa zapojilo tak veľa ľudí. Určite budem na tému láska písať ešte mnoho článkov. Toto ber ako taký možno úvod. Ak by si mal/a tému, či nápad na to, čo by som mohla ďalej preberať o vzťahu budem rada ak mi napíšeš či už sem alebo na Instagram. Ešte raz ďakujem za všetko a prajem ti krásny deň.


S láskou

Sabi

67 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page