top of page
  • Writer's pictureSabína Pósová

Ako bez problémov zaspať a vstať

,,Z tvojej izby sa ozýva nepríjemná a hlučná melódia, zvoní budík, veď ako inak. Pomaly otváraš svoje zlepené oči a ešte v polospánku sa snažíš rukou nahmatať tento hlučný predmet. Máš chuť ho niekam zahodiť a zakopať. Alebo sa len schúliš pod perinu a snažíš sa ho ignorovať. Aj takto môže vyzerať tvoje ráno, možno aj vyzerá, avšak, nebol/a by si rád/rada, keby vyzeralo inak? Keby si sa ráno zobudil/a s úsmevom na tvári, slnečné lúče by ťa hladili po tele a ty by si sviežo vstal/a z postele hneď na prvý krát? Nebolo by to úžasné?"

Viem, hovorí sa to ľahko a aj to tak znie, avšak nie vždy je to také jednoduché. Hlavne teraz keď sú letné prázdniny. Chceme si dlhšie pospať ale nie vždy nám to vyjde a potom sa nám ťažšie vstáva. Sme nervózni a tým sa nám znepríjemňuje začiatok dňa. Že je to tak? Ja som mala to šťastie naučiť sa vstať hneď po zazvonení budíka. Nehovorím, že každé moje ráno je dokonalé a vstanem bez problémov, to nie, ale mám na to rôzne tipy, ktoré dúfam pomôžu aj tebe. 

Spánok, je totižto veľmi dôležitý pre náš organizmus. Všade možne sa publikujú rôzne články o tom, ako dlho by sme mali spať, prečo je to dobré ale nie všetci to dodržiavame. Prečo je to tak? Sme leniví ísť skoro spať? Alebo zaspať nevieme? Mohla by som tu začať rozprávať o tom, ako nám k tomu "napomáha" mobil ale myslím, že by to bolo zbytočné. Každý z nás to vie ale aj tak robí opak. 

Ja napríklad robím to, že pred spaním sa snažím nejesť a skôr sa napijem studeného mlieka. Alebo keď som moc hladná, tak si dám len niečo ľahké. Možno ti to príde divné ale pomáha mi to zaspať. Kedysi som mala a ešte aj mávam problémy zaspať, či už kvôli stresu alebo keď sa necítim dobre. Vtedy som už zúfalá a prehadzujem sa v posteli. Neviem čo robiť a keďže mám izbu s bratom, nemôžem si pustiť telku ani nič také, lebo by ho to zobudilo. A tak si tak ležím a premýšľam a postupne zaspím.

Alebo, keď už je čas, kedy by si išiel/išla a spať ale nejde ti to, lebo si celý deň nič poriadne nerobil/a a tvoje telo sa nemalo z čoho unaviť, skús si spraviť aspoň menšiu rozcvičku alebo naťahovačku. Nielenže si uvoľníš svaly ale tvoje telo sa unaví a pôjde ti ľahšie zaspať. Dokonca mu tým pomôžeš.


Taktiež ti radím nepiť v noci alebo pred spaním nápoje, ktoré obsahujú vysokú energetickú hodnotu alebo sú príliš sladké, ako je cola alebo rôzne zelené a čierne čaje, po ktorých nebudeš vedieť zaspať. Na každého pôsobia tieto nápoje inak, ale vždy je lepšie dať si večer vodu, aspoň sa ráno zobudíš s príjemným pocitom a tvoje telo sa ti za to odvďačí.

Taktiež na lepší spánok pomáhajú rôzne vonné tyčinky, bylinky a vône. Možno sa ti podarí zaspať vďaka nim. Mne sa napríklad aj lepšie zaspáva, keď mám čerstvo navlečené periny. Vždy zaspávam so sviežim pocitom a je to veľmi príjemné.


A ak sa nevieš donútiť vstať, nechaj si napríklad vedľa postele pohár alebo fľašku s vodou, ktorá ťa nabudí. (Odporúčam vodu s citrónom, tá nabudí ešte viac), alebo si daj studenú sprchu a hneď sa preberieš (postačí aj, keď si umyješ tvár studenšou vodou). Keď sa ti ešte stále nedarí vstať z postele alebo sa ti to aj podarilo ale stále si ospalý/á, skús si sám/sama sebe povedať, že vstaneš. Vieš, niekedy to je len o psychike. Podľa mňa to zvládneš, potom uvidíš, že vstať z postele bude pre teba hračka.




Taktiež je tu možnosť nastaviť si budík na skorší čas alebo ho od seba oddialiť. To znamená, že si telefón alebo budík dáš ďalej od postele a keď už bude zvoniť, musíš sa postaviť, aby si ho vypla. Ver mi, toto ťa určite donúti vstať. Ak si veľký/á spachtoš/ka a máš tvrdý spánok, ktorý nezobudí niekedy ani budík, vyskúšaj si ho nastaviť po intervaloch alebo po každých dvoch až piatich minútach a radím ti si tam dať nejakú veľmi hlučnú melódiu. Napríklad niečo ako rock alebo metal. 

Alebo sa nejako motivuj. Napríklad si povieš, že pôjdeš niekam na výlet s priateľmi a preto musíš skoro vstať. Alebo musíš čokoľvek spraviť. A keď sa aj odhodláš vstať a budeš cítiť veľkú únavu skús si dať kávu (teda, ak si už staršia) alebo si sprav menšiu rozcvičku, pusti si nejakú hudbu a uvoľni sa. Kľudne si zatancuj a zaspievaj. Je to len na tebe.

Dúfam, že ti moje rady pomôžu a že sa ti už bude vstávať a zaspávať lepšie a taktiež nezabudni, že je lepšie si dať na budík melódiu alebo pesničku, ktorá sa ti páči, pretože ti spríjemní ráno, možno aj celý deň. 










s láskou Sabi

43 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page