top of page
  • Writer's pictureSabína Pósová

Instagram vs Realita

Updated: Apr 4, 2020

,,Krásne chudé telo, div, že z neho netrčia kosti, úsmev vyžarujúci belobu zubov, nádherné oči prenikavých iskier, plné pery, štíhle vypracované brucho, nohy, ako paličky a vlasy dlhé, husté a zdravé....čo viac si priať?...“

Naozaj? Naozaj si myslíš, že je toto všetko pravda? Myslíš si, že je to všetko skutočné? Priam dokonalé? Ak áno, si žiaľ na omyle. Niekedy si to ani neuvedomíš a vhupneš do toho, len tak bez rozmýšľania. Tak, ako aj my všetci. Ak nevieš o čom práve hovorím, skús si predstaviť rôzne sociálne siete, ľudia na nich zverejňujú už všetko. Vážne všetko. Nechcem však hovoriť o tom, či je to dobré a či zlé, (pretože si myslím, že odpoveď už aj tak poznáš), no skôr poukázať na veľmi populárnu aplikáciu, INSTAGRAM. Sama ju veľmi rada používam a nebudem klamať, vďaka nej si aj možno zistil/a, že niekto ako ja vôbec existuje. Mám rada, keď sa môžem vyhrať s mojím profilom a zdieľať s tebou všetko to krásne, čo je vo svete. Svoj instagramový profil skôr beriem ako jeden z prostriedkov, ktorým sa snažím všetkým vykúzliť úsmev na tvári a motivovať ku šťastnému životu. Samozrejme mi napomáha aj pri blogovaní a možno takému zviditeľneniu sa svetu. Kto vie, možno by som bez Instagramu, či iných sociálnych sietí nebola nikto....Alebo? Záleží snáď na tom, koľko aplikácií a notifikácií nám každodenne blikajú v telefóne? Je vôbec dôležité byť na Internete? Čo ak ho niekto nemá, či nie je nikde zaregistrovaný? Je automaticky nikto? Nie, to rozhodne nie. Myslím si, že to by si mal uvedomiť asi každý, než začne súdiť. Priznám sa, keby nie som navyknutá na sociálne siete tejto generácie, našej generácie, ani na nich nie som. Preferujem skôr osobný rozhovor a kontakt. Ako to vnímaš ty?

Všetky tie zážitky, spomienky a pocity síce môžeš vyjadriť smajlíkmi, či ich budeš mať zálohované v mobile...ale to čo prežiješ v realite, to, čo zažiješ na vlastnej koži z tvojho srdca nikdy neunikne. To sú tie pravé pocity, žiadny smajlík ti ich nikdy nenahradí. Vieš, hoci je virtuálny svet veľmi lákavý a zaujímavý, skús sa zastaviť aspoň na pár minút a skĺznuť opäť do reality. Dotkni sa lúčov slnka, choď na miesto, ktoré ťa láka. Nech už sa vyberieš kamkoľvek, zhlboka sa nadýchni a užívaj si ten okamih. Možno ti to príde smiešne, ale sama viem, čo hovorím. Pobyt na sociálnych sieťach možno srší atraktivitou ale vie aj poriadne vystresovať.

Je to tak extrémny hltač času a zároveň aj v nás dokáže vyvolať nepríjemné pocity. Najmä charakteru závisti. Áno, presne tak. Závisť. Myslím si, že nie som ani ja a dokonca ani ty, posledná, kto často krát uverí klamstvám, ktoré burcujú internet. Niekedy sme všetci ako také rybičky, ktoré sa nechajú ľahko chytiť do siete, či na háčik a ani sa nenazdáme, už nás ťahajú z vody. Je to dosť smutné ale pravdivé. Uveríme pomaly každej hlúposti. Chceme ju, túžime po nej a ak sa nezhoduje s tým, čo sme videli, automaticky zostávame smutní. A potom nás prenasledujú ďalšie, až sa nakoniec ocitneme v neznáme. Všetci chcú to, čo nemajú. Nie je však krajšie tešiť sa z toho, čo máme? Načo si niečo umelo či klamlivo vytvárať?

Ži svoj život a nestrácaj čas sledovaním života iných...


Ďalšou vecou je to, že nežijeme vlastný život. Asi si hovoríš, ako je to možné? No, v dnešnom svete, jednoducho. Na chvíľu schmatni mobil do ruky a uvidíš...Viac času trávime sledovaním života niekoho iného a popritom zabúdame na ten svoj. Sledujeme čo má daná osoba na raňajky, hovoríme si aké je to zdravé a chutné, no pravda môže byť úplne niekde inde. Kto vie, koľko chemikálií, či percent sacharidov a tuku sa v jedle nachádza naozaj. Presne takto isto je to aj s fotkami, ktoré ľudia uverejňujú. Podstatne veľké množstvo z nich je len fake, alebo klamstvo. Veľa krát som sa stretla s tým, že človek fotil na green screen, či celú fotku vyfotošopoval do nespoznania. Načo je toto dobré? Vieš, mi to prosím vysvetliť? Ja tomu naozaj nechápem...

Čo je pekné na tom, keď všetko na tej fotke je vlastne umelé? Ako pozadie, tak aj osoba na nej? Viem, že sme v modernej dobe, ale prečo predstierať niečo, čo nemáme? Prečo sa máme chváliť úspechmi, ktoré sme nedosiahli? Miestami, ktoré sme nenavštívili? Či postavou, ktorá nám nebola pridelená? Tak, a tu to všetko začína. Pochybnosti, pocit, že máme nadváhu aj keď vyzeráme dobre, nutkanie schudnúť a opäť závisť, závisť a ešte raz závisť. Nechcem pôsobiť negatívne, dúfam, že to tak ani nie je. Chcem len spolu s tebou odhaliť krutú pravdu. Pozri, ja viem, všetko tam vyzerá tak krásne, nedotknuto, až ťa to láka...ale...nechci siahať na klamstvo. Nebuď ty ten/tá, ktorá ho vytvára. Ži svoj život, svoje pocity, svoje radosti a ak máš pocit, že ich chceš zdieľať, rob to s mierou a láskou. Uvidíš, všetko to zbytočné a klamlivé ťa obíde hlbokým oblúkom.

Sláva, peniaze, či zábava...aký je tvoj cieľ?


Viem, že možno nie si ten typ, ale veľa ľudí a to práve často na internete zacíti peniaze a zrazu vidno všetko. Charakter, postoj k práci, ktorú vykonáva, či postoj k ľudom, pre ktorých to robí. Myslím si, že peniaze dokážu odhaliť toľko veľa a ani ich nemusí byť stovky. Koľko ľudí sa ukázalo práve vďaka nim? Koľko tvári bolo odhalených? Nie len peniaze ale aj lajky, či sledovanosť robí svoje. Ale vezmi si to tak. Lajky ti možno ukazujú čísla, ale koľko z tých čísel sú ľudia, ktorí to myslia vážne? Alebo ktorí z nich ťa posúvajú ďalej? Prečo máme takú potrebu nasýtiť svoje profily samými srdiečkami? Budeme obľúbenejší? Alebo to znamená, že sme krásni?...

Tu nastáva ďalší problém. Mám pocit, že práve lajky a komentáre pomáhajú ľudom zdvíhať vlastne bremeno sebavedomia. Mnoho ľudí aj tak pôsobí, no sebavedomie ani okolo nich neprešlo. Snažia sa to schovávať, aby ho naberali? Ale prečo? Snáď našu hodnotu nepostavíme na bod hodnoty lajkov...To snáď nie, alebo? Prosím toto nikdy nerob. Tvoja krása, no najmä hodnota je niečo, čo si musíš strážiť ako svoje srdce. Žiadny lajk, srdiečko, či komentár neznačí tvoju hodnotu. Pretože tá je nevyčísliteľná. Píšem to už asi po neviem koľký krát, ale je to tak. Ty nie si len predmet, ktorý si zaslúži ocenenie z množstva lajkov. Ty si človek, osoba..žiadne číslo.

Sú pre teba dôležitejšie lajky a sláva alebo pravda?


Asi mi s 90 %-nou pravdepodobnosťou povieš, že PRAVDA. Lenže sú ľudia, ktorí týchto 90% dokážu prevrátiť na opačnú stranu za pár sekúnd. Veľmi by ma zaujímalo, ako je to možné. Ak sme o niečom presvedčení a snažíme sa to plniť, prečo sa naše rozhodnutia vedia pretrhnúť a obrátiť v zlomku sekundy? Žiaľ, aj takto funguje „postovanie“ fotiek na Instagrame. Vždy je dôležité si uvedomiť, aký máš cieľ. Pretože môžeš kopať jamu, môže byť hlboká a narobíš sa na nej, ale načo to všetko, ak nevieš, kam sa chceš dokopať? Nehovorím, že musíš mať naplánovaný každý jeden krok, ale ak chceš ľudom niečo odovzdať, musíš vedieť čo to je. Skúsim ti to vysvetliť na osobnom príklade. Som blogerka, mám Instagram a vytvorila som si ho so zámerom zdieľania fotiek s priateľmi. Neskôr som však našla svoju cestu inde a z obyčajného profilu sa stal profil plný myšlienok a vecí, ktoré ti chcem a aj ostaným odovzdať. Našla som si svoj cieľ. Sama neviem, ako na tom bude zajtra, nie to ešte o rok ale kopem, aby sa mi otvorili nové cesty, ktorými sa môžem vydať.

Neskrývaj svoju prirodzenú krásu


V poslednej dobe som si začala všímať novo-vznikajúce profily, ktoré porovnávajú Instagramové fotky s realitou. Častokrát sú naozaj vtipné, ale ak sa pri nich človek pozastaví, uvedomí si, že je to na druhej strane dosť smutné. Nie len dievčatá ale aj chlapci si zväčšujú svoje prednosti a zadnosti. Zakrývajú si nedokonalosti a tvária sa, že toto je ich prirodzená krása. Ale, čo potom, keď nazrú do reality a ľudia si všimnú, že to všetko bolo len klamstvo? Predstav si, že ideš na rande s niekým, kto vyzerá naozaj krásne, všetko podľa tvojich predstáv.(samozrejme, naživo si ju/ho ešte nevidel/a) Nastane ten deň, vy sa stretnete a ty sa len pozeráš, kde zmizla tá dokonalosť človeka z fotky. Áno, aj takéto prípady sú. Horšie na tom je, že ich nie je len pár, sú to stovky. Nie som žiadna odborníčka, ale jedno viem. Tvoja prirodzená krása, nech už je akákoľvek, je prekrásna. Ver mi, že sú ľudia, ktorí sa dajú na takéto klamstvá nachytať, ale potom sú tu aj ľudia, ktorí vedia už len letmým pohľadom vycítiť pravdu.

Úprimne ti poviem teraz jednu vec. Nech už by mi akokoľvek zavoňali lajky, nikdy by som si žiadnu fotku nevyretušovala. Môj profil je čisto z prirodzených fotiek. A hoci sú obalené jemným filtrom, mojím zámerom nebolo skryť nedokonalosti, ale zjednotiť profil do rovnakých farieb. Nepotrebujem sa skrývať, nepotrebujem ukazovať na sebe to, čo nemám ale chcem sa ukázať v tom pravom svetle. Myslím si, že to by si mal/a urobiť aj ty. Nepodľahni pokušeniam, ani nástrahám tohto sveta ale predieraj sa von. Uvidíš, že keď zazrieš to pravé svetlo, všetky tie lajky, komentáre ba aj sledovanosť ti bude ukradnutá. A takto to robím ja. Som sama sebou, ukazujem svoju pravú tvár. A aj keď fotky, ktoré vznikajú každým stlačením fotoaparáta nie sú vždy dokonalé, snažím sa vybrať tie najprirodzenejšie. Pretože prirodzenosť, je najkrajšia ľudská krása.

PS: Nemysli si, že ani ja som nemala chvíle, kedy by som si nescrollovala profili na Instagrame a popri tom mi nestekali kvapôčky sĺz po tvári. Hovorila som si, ako na sebe musím začať makať, jesť len zdravé veci, na sladkosti ani nemyslieť a robiť všetko pre to, aby som vyzerala dokonale. Toto všetko spôsobila jedna fotka. Jedna klamlivá fotka. Už to chápeš? Ale myslím si, že aj takéto chvíle musí človek zažiť, aby objavil pravdu. Teraz sa chytám za hlavu a hovorím si, ako som mohla uveriť niečomu takému. Preto sa neboj byť šťastný/á a vyrovnaný/á sám/sama so sebou. Možno to bude stáť more sĺz, či nenaplnených túžob, ale ver mi, že TY a tvoje telo, tvoja myseľ a srdce sú pre tento svet dôležité. Svet netvorí len Zem a okolité planéty, tvoríme ju my, ľudia, zvieratá a rastliny. Sme ako puzzle, ktoré zapadajú do seba. Ak je chýba, netvorí celok...


S láskou Sabi

45 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page