top of page
  • Writer's pictureSabína Pósová

Láska a vzťahy

Updated: Apr 4, 2020

„Láska“...Kto by si len pomyslel, že jedno jediné slovo bude v sebe ukrývať toľko nehy a citov? Toľko radosti a smútku?...Pochopenia i nedorozumení?...poďme sa na to spolu pozrieť trošku z bližšia....

Priznám sa ti, láska pre mňa odjakživa znamená mnoho, je to najdôležitejšou súčasťou môjho života a trúfnem si povedať, že aj toho tvojho, aj keď to tak možno úplne nevnímaš. Ak si to tak vezmeš, celý náš život sa točí okolo lásky. Začína ňou, prechádza cez ňu a taktiež ňou aj končí. Už od nášho narodenia si vo svojom srdci nosíme lásku od našich rodičov, ktorá pretrváva večnosť. Ako tak rastieme a spoznávame okolitý svet, zrazu narazíme na našich priateľov, ktorým takisto odovzdávame lásku a rovnako ju aj prijímame. Neskôr sú to naše prvé zamilovania a lásky až sa to nesie cez vzťahy s obrovským putom či manželstvom.

Myslím si, že v tomto je láska krásna. Aj keď každý očakáva, že príde, nikdy nevie, kedy tento moment nastane. A preto sa často pýtame, kedy už konečne? Som vôbec milovaný/á? Má ma niekto rád?...a iné pochybnosti. Tu by som však na malý moment zastala. Pozri, ja viem, že možno máš taký pocit. Možno mi neuveríš, ale aj ja som si ním pár krát prešla, až som si uvedomila jedno...Každý jeden človek, stvorenie, zviera, kľudne aj rastlinka je milované. Tak ako rastliny potrebujú slnko pre svoj život a rast, tak mi potrebujeme lásku, pre ktorú môžeme dýchať. Chcem tým povedať, že si milovaný/á. Ak možno nie partnerom, určite rodinou alebo priateľmi. Vždy sa nájde niekto, kto ti tú lásku odrazí ako amorový šíp. Láska je úžasná v tom, že nepozná hranice. Občas aj malý úsmev dokáže rozohniť nejedno srdce. Je nekonečne veľa spôsobov, ako môžeme ľúbiť a preukázať lásku ale ten najhlavnejší je, že nám vychádza priamo zo srdca. Nič nie je krajšie ako úprimná láska. Tá, ktorá sa na nič nehrá, stále rozkvitá a nekončí. Určite mi dáš za pravdu, že po takejto láske túžiš aj ty. Ver mi, aj ja.

Asi už vieš, že ja mám priateľa a momentálne sme síce v tom štádiu, kedy sa snažíme jeden toho druhého chápať a ešte viac do hĺbky spoznávať. Myslím si, že presne toto je jedna z dôležitých etáp fungujúcich vzťahov, tak ako aj komunikácia. Ak len budeš ticho a nič nepovieš, tvoj partner nemá šancu čítať tvoje myšlienky. Veď sme ľudia, nie žiadne stroje. Obzvlášť, sám/sama vieš, že sa hovorí: ,,Muži sú z Marsu a ženy z Venuše.“ Táto často zaužívaná fráza má niečo do seba. Tak ako žena dokáže pochopiť ženu len jemným náznakom, tak aj muž dokáže pochopiť muža. Ak však žena rovnaký náznak použije aj pri nič netušiacom mužovi či naopak, stáva sa z toho dosť často „komédia“. Preto by som ti dala len jednu radu...keď niečo chceš, povedz to priamo. Žena, či muž, to je jedno, to proste potrebujú počuť, aby pochopili jeden toho druhého. Komunikácia je naozaj dôležitá, napomáha k úprimnosti vzťahu a taktiež aj predchádzaniu zbytočných hádok.

Ak mi dovolíš, rada by som ti lásku opísala na príklade. Konkrétne prvú akúsi etapu lásky, nazývanou zamilovanie. Zober si takú RUŽU. Na prvý pohľad je krásna a bezchybná. Je nádherne sfarbená a nie je na nej vidno žiadnej nedokonalosti. A teraz si vezmi ZAMILOVANIE...Tak isto je nádherné. Pri zamilovávaní sa často ocitne práve tento vonkajší cit. Niekto sa nám páči a naše srdce beží ako o závod. Dáme dopustiť na ten vonkajší vzhľad, ktorý vidíme hneď. Niekedy ani sami netušíme, čo sa skrýva pod týmto krásnym obalom. Často sa aj bojíme nahliadnuť dovnútra. Ale čoho sa bojíme? Sklamania? Odmietnutia? Možno toho človeka ani nepoznáme ale o to viac po tom túžime. V tomto stave alebo teda fázy môžeš byť zamilovaný/á do viacerých osôb. Teda po tej vonkajšej stránke. Berme to tak, že si ešte len toho človeka zbadal/a. Nikde nie je napísané, že ten človek, ktorého uvidíš a sa ti zapáči sa musí neskôr stať tvojou manželkou/manželom. Keď riešiš vonkajší vzhľad zatúžiš aj po spoznávaní. Vtedy si v hlave utrieďuješ myšlienky, ktorí z týchto ľudí (samozrejme, ak ťa oslovilo viac), by mohol/mohla byť tá/ten pravá/pravý. A až potom keď sa rozhodneš, môžeš začať s poznávaním. Niekto to robí aj postupne a vyberie si až potom. Osobne si myslím, že zamilovanie je niečo neopísateľne nádherné. Je to pocit, ktorý chceš, aby zostal navždy.

Prepáč mi, no možno ťa sklamem, on sa po istej dobe zmení. Tak ako aj ruža, ktorá je krásne sfarbená, na stonke ukazuje svoje tŕne. Tak aj zamilovanie, ktoré má často nasadené rúžové okuliare pomaly zazrie svet tými reálnymi farbami. Presne pri tomto sa vzťahy často delia na dve skupiny. A to na tých, ktorým sa tento „nekonečný“ vzťah zlomí, a na tých, ktorým sa posilní. Tím, ktorí hneď po zložení okuliarov a všetkej tej „bezchybnosti“, ktorú si všímali na tom druhom zrazu zbadajú „iného človeka“ a pohltí ich negativita, nevidia zmysel v ňom pokračovať. Takéto páry sa buď rozídu v dobrom, čo je to najlepšie alebo sa začnú nenávidieť, či ignorovať. Ale tí, ktorí aj cez všetko to, čo sa im nepáči na partnerovi pokračujú ďalej sa môžu nazvať ozajstnou láskou. Aby som ti to uviedla na pravú mieru. Keď už sa ti začnú pomaly odokrývať okuliare a už nebudeš všetko vidieť tak rúžové, začneš si čím ďalej tým viac všímať nedostatky. Áno, každý vzťah to zažije a nie raz. Ja osobne to beriem ako veľké pozitívum. Veď načo by som bola s partnerom, ktorý ma úplne odlišné záujmy, či celkovo by som sa s ním necítila dobre? Nevedela by som sa s ním o ničom rozprávať? Presne táto prvá fáza, ktorá preniká do druhej nám to vie krásne ukázať. Neber to ako trest či koniec sveta, keď sa ti hneď po nej rozpadne vzťah. Ber to ako vďaku, že sa nájde niekto lepší a niekto, kto ťa bude milovať takého/takú aký/á si. Milovať niekoho aj cez všetky jeho nedostatky je to, čo si láska vyžaduje. Je len na tebe, ako moc tých nedostatkov nájdeš a ako moc ti stojí ten druhý človek za toto všetko.

A keďže už som načala aj druhú etapu po zamilovaní, ktorou je už tá viac menej ozajstná láska, stále je to len ďalší krok k tomu, aby sa tieto nedostatky v tvojej hlave minimalizovali. Povieš si ,najprv ich nevidím, potom vidím a teraz sa majú pomaly vytrácať?..veď to je blbosť nie?...Nie, nie je. Keď už si s partnerom nejakú tú dobu, väčšina týchto nedostatkov je pre teba už akou si prehliadnuteľnou bodkou. Možno to je tým, že sa učíš žiť a fungovať s týmto človekom. Fáza, v ktorej ťa už tak nezaujíma nejaká maličkosť, ale prihliadaš skôr na veľké veci. Pozoruješ, ako sa tento človek správa ku tebe a k iným. Ako rieši rôzne situácie a či je tu pre teba, keď ho potrebuješ. Samozrejme dá sa o tom napísať toho veľmi veľa, ale myslím si, že všetko to časom pochopíš sám/sama. Nechám na tebe, aby si sám/sama objavila toto kúzlo. Ak by si však mal/mala otázky, som tu pre teba. To snáď vieš. A aj keď nie som moc skúsená, či som nezažila všetko, posnažím sa ti pomôcť čo najviac, poprípade sa pokúsim spýtať ľudí, ktorý sa dostali do tvojej situácie a podeliť sa o ňu s tebou. (PS: to je aj dôvod, prečo nepokračujem v rozvíjaní ďalších fáz...tam som sa ja osobne ešte nikdy nedostala ale dúfam, že sa dostanem a budem ti o tom môcť niekedy rozprávať.)

Vrátila by som sa späť na začiatok a trošku ti porozprávala ešte o tom, ako vie byť a aj je láska dôležitá. Nech už máš akýkoľvek vek, musíš mi dať za pravdu, že bez lásky sú naše dni ako mesiac bez slnka. Hoci sa striedajú, tak aj láska v našom živote sa strieda až kým nenatrafí na tú pravú. Každý z nás túži byť milovaný. Túži po vyplnení srdca láskou iným človekom. A každý si aj zaslúži byť milovaný. Často si tak vravím, že aj keď sa to nezdá, láska dokáže poriadne nie len poblázniť človeka ale ja ho zmeniť. Či už na dobré a či na zlé záleží najmä na charaktere a vlastnostiach tej osoby ale aj na tom, ako moc tú druhú osobu ľúbi. A je to naozaj pravda. Keď ľúbiš...ale nie len tak, ale naozaj ako NAOZAJ...si ochotný/á pre toho druhého urobiť aj to posledné. Si ochotný/á obetovať všetko. Ale ak máš toho správneho partnera, jemu bude stačiť, ak mu túto lásku budeš dávať a nemusíš pri tom obetovávať všetko. Ono sa to ani nedá. Nedá sa len tak odstrihnúť zo života vlastne všetko to, čo si doteraz budoval/a. Ak nechápeš tomuto rozdielu, rada ti ho vysvetlím. Je iné, keď máš partnera, ktorému sa stále prispôsobuješ a on možno ani nehne prstom a iné, ak to robíte či už obaja alebo ani jeden. Ak máš partnera, ktorý od teba stále niečo vyžaduje a on nerobí nič, mrzí ma, že to takto poviem, ale ver mi, po čase zistíš, že to nevedie nikam. Ak máš partnera, ktorí pre teba robí aj to posledné, ukáž mu, že tebe stačí ak tu len bude. Áno, je krásne keď sa stále snaží získavať si tvoje srdce, čo by tak aj malo byť a nemal by ťa brať ako samozrejmosť. Ale ak sa všetkého zdá on, či ty...kam to bude viesť? Nakoniec aj tak jeden z vás skončí nešťastný....Láska nie je o tom všetkého sa komplet len tak vzdať a myslieť si, že ten druhý to vezme ako obrovskú náklonnosť a bude ťa milovať viac. Láska je o tom, že sa partneri majú radi, rešpektujú jeden toho druhého a vedia, že aj keď možno nie sú spolu nonstop, či nechodia všade spolu, dokážu fungovať.

Ďalšiu dôležitú vec, ktorú by som ti chcela vysvetliť je rozdiel medzi vetou ĽÚBIM ŤA a MILUJEM ŤA. Veľmi veľa ľudí si myslí, že je to to isté. A práve preto ťa idem informovať o opaku, ak náhodou patríš medzi to percento. Niekoho ľúbiť, znamená cítiť k nemu lásku. Táto láska môže byť však aj medzi kamarátmi, nie len vo vzťahu. Toto ľúbenie sa sa často nachádza v tých prvých etapách vzťahu. Kedy ešte možno nevieme či s tým daným partnerom zostaneme naveky a aj keď už to možno tušíme, nič nie je zlé na tomto slove. Myslím si, že je často vyslovené až prehnane a bezdôvodne. Nepoukazujem však teraz len na vzťahy ale aj na veci, ku ktorým máme určitý vzťah. Ľúbiť znamená mať niekoho rád a byť tu pre neho. Je to tá etapa, kedy dokážeme odpustiť, kedy veríme jeden tomu druhému a často si to hovoria ľudia, ktorí sa poznajú aspoň nejakú tú dobu. Slovíčko MILOVAŤ je už trošku na vyššej úrovni. Hovoria si to väčšinou manželia alebo ľudia, ktorý spolu žijú veľa rokov. Samozrejme je to teraz moderné aj u vzťahov tejto doby, ale nie vždy som si istá, či to čo tým slovom chcú akoby povedať, je práve význam tohto slova. Ale ak by som to teda zhrnula do jednej vety...milovať je viac ako ľúbiť.

Vzťah cez internet a na ďiaľku

Tak, a dostal/a si sa práve na skoro koniec dnešného článku. Ale pred tým, by som ti rada uviedla rozdiel a vysvetlila pojmy ako sú VZŤAH CEZ INTERNET A NA DIAĽKU...(PS: na konci článku, je ešte menšie prekvapenie). Začnem teda vzťahom cez internet. Možno si myslíš, že je to úplne to isté ako vzťah na diaľku, ale nie je. Teda, možno sa vo veľa veciach tieto vzťahy zhodujú, ale nie vo všetkom a to som sa ti práve rozhodla ukázať. Vzťah cez internet je láska medzi dvoma ľuďmi, ktorí sa možno nikdy nevideli. Stále sa len pohlcujú množstvom správ, či videohovorov, ale nikdy nenastal ich osobný kontakt. Takže pre ujasnenie, ich vzťah funguje prostredníctvom internetu. Môj osobný názor je ten, že by som takýto vzťah nechcela. Som ten typ človeka, ktorý miluje objatia a áno potrpím si na ten priamy kontakt. Všetko je krajšie keď sa to povie z očí do očí, ako len napíše na internete. Alebo sa mýlim? Samozrejme poteší aj sladká správa, ale ako chcú títo dvaja ľudia fungovať neskôr, keď ich vzťah je založený na samých písmenách, vetách či smajlíkoch? A navyše, čo potom, keď by náhodu nefungoval internet? To sa aj ich vzťah skončí? Naozaj by ma zaujímalo ako funguje takýto vzťah reálne. Ak náhodu v ňom si, prosím daj mi vedieť. Naozaj ma to zaujíma a chcem možno tak len zistiť, ako to berieš ty. Možno sa len mýlim a aj tento vzťah môže byť super. Aj keď ja v ňom naozaj nevidím moc budúcnosť.

Presuňme sa teraz na vzťah na diaľku. No, tak o tomto by som ti s mojím priateľom vedela rozprávať :)...Chcela by som na úvod povedať, že hoci už len ten názov znie nie moc lákavo, aj takáto láska dokáže fungovať, ale iba ak obe strany chcú. Môj priateľ a ja sme od seba niekoľko kilometrov a dajme tomu, že skoro dve hodiny. Čo samozrejme nie je až taká tragédia. Priznám sa, nie vždy je to dobré, keďže nemôžeme byť spolu tak často, ale zase pri každom našom stretnutí je vidieť, ako moc si vážime jeden toho druhého a náš spoločný čas. Vždy sa na seba tešíme a keď už sme spolu, tak sme spolu naozaj celý deň. Ak by ťa to zaujímalo, sme spolu raz za týždeň, občas ak sa podarí aj viac krát. A áno, je to dosť také obmedzujúce, ale my sme sa na tento režim naučili. Museli sme, keďže sme spolu a neberieme to ani jeden na ľahkú váhu ale snažíme sa náš vzťah obohacovať a posilňovať, vieme, že na neho nemôžeme len tak kašľať a myslieť si, že všetko pôjde len tak. Vzťahy na diaľku sú často aj takou skúškou partnerov. Môj priateľ za mnou chodí častejšie, pretože sa bojí, aby sa mi po ceste za ním nič nestalo a tak za ním chodím ja len občas. Ak by si on však povedal, že sa mu už chodiť nechce a bol by lenivý, samozrejme tento vzťah by nefungoval. Preto je naozaj dôležité, aby na budovaní vzťahu, a to nie len tohto ale akéhokoľvek, pracovali obaja. Ale niektoré vzťahy na diaľku sú naozaj na obrovskú diaľku. Veľa ľudí si povie, že to nebude fungovať, ale zase hovorím...ak obaja chcú ,všetko sa dá. Možno ešte pred pár mesiacmi by som bola na pochybách, či takýto vzťah vydrží ale po mojej skúsenosti som si istá, že je to možné. Preto sa ani ty neboj. Možno to bude ťažké ale ak sa naozaj ľúbite, tak to spolu zvládnete.

Tak a teraz prichádzajú na rad odpovede na otázky, ktoré som a ťa pýtala na Instagrame. Či už si svojou odpoveďou prispel/a alebo nie, môžeš sa pozrieť na to, ako dané veci vnímajú iní.


Čo je to láska?

,,Láska je zázračný pocit, kedy sa človek nezaujíma iba o seba, ale predovšetkým o toho druhého. Je to súznenie dvoch/viacerých duší.“

- Betka


,,Láska je zaujímavé puto medzi dvoma ľuďmi. Nemusí to byť vždy iba medzi dvoma, možno sa niekto do niekoho zaľúbil ale mu to nepovedal. Láska nám prináša šťastie do života.“

- Dominik


,,Láska je neobmedzená sila, nehmotná moc, energia, ktorú vysielajú zvieratá (vrátane ľudí).“

- Katarzia


Aký máš názor na vzťah cez internet?

,,Úprimne si neviem predstaviť vzťah cez internet, no nie sme tu na to, aby sme súdili druhých, takže je to asi každého osobná vec.“

- Betka


,,U nás je to z väčšej časti tak, ale snáď to raz tak nebude.“

- Dominik


Aký máš názor na vzťah na diaľku?

,,Vzťah na diaľku je určite veľmi náročný a komplikovaný, no ak je tento pár silný, určite prekoná všetky prekážky.“

- Betka


,,Vzťah na diaľku? Vidíš, že sa to dá.“

- Dominik


Je dôležité milovať?

,,Na svete sme pre dve veci – aby sme žili a milovali.“

- Betka


Ako vnímaš lásku?

,,Snažím sa ľúbiť/mať rada istým spôsobom každého človeka, no úprimne som pravú lásku ešte nezažila, keďže som sa ešte niky nezamilovala :(.


Chcem sa veľmi moc poďakovať mojim kamarátkam a taktiež aj môjmu priateľovi, že vyjadrili svoj názor. Je už len na tebe, s ktorým z nich budeš, či nebudeš súhlasiť. Vážim si, že sa nebáli vyjadriť svoj názor. Ak by si ho chcel/a vyjadriť aj ty, stále máš tú možnosť. Či už prostredníctvom komentára, správy alebo e-mailu. Budem sa tešiť na tvoju správu. Prajem ti krásny zvyšok dňa. S láskou Sabi.

129 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page